Globus je pro mě korektní zaměstnavatel
Daniel Vorlíček je s Globusem od úplných začátků. Zažil dokonce, jak Globus koncem 90. let přebíral hypermarkety Pronto.
Začínal jako prodavač, zkusil si ale taky práci u čerstvých a trvanlivých potravin. Dnes vede oddělení s kutilskými potřebami a elektronikou, takzvaný Baumarkt. Tady je prý nejspokojenější. Proč?
S Globusem jste už od 90. let. Jak jste se tehdy k práci v hypermarketu dostal?
V roce 1997 zkrachovala firma, pro kterou jsem pracoval. Dovážela k nám nábytek, ale neustála novou mezinárodní konkurenci. Hledal jsem tedy nové zaměstnání. Má bývalá kolegyně začala v tu dobu pracovat v obchodním domě Pronto a řekla mi, že by pro mě možná měli místo. A tak jsem nastoupil jako prodavač.
A pak Pronto koupil Globus.
Ano, to bylo v září 1998. Tehdy zde vznikla nová struktura pozic a já převzal pozici vedoucí oddělení trvanlivých potravin. Po půl roce jsem se přesunul do čerstvých potravin, opět jako vedoucí. Tam jsem vydržel patnáct let. Pak jsem však musel podstoupit poměrně složitou operaci. Když jsem se chtěl po rehabilitacích vrátit, uvolnila se pozice vedoucího Baumarktu, tedy oddělení s kutilskými potřebami, textilem, elektronikou a vybavením pro zahradu. Řekl jsem si, že bych uvítal změnu, a tak jsem se přihlásil do výběrového řízení, ve kterém jsem uspěl. A tak trmický Baumarkt vedu už sedm let.
Už přes dvacet let děláte pro jednu firmu. Proč jste nikdy nezměnil zaměstnavatele?
Samozřejmě byly chvíle, kdy jsem chtěl skončit a zkusit něco jiného. Ale pak jsem si uvědomil, že je Globus v porovnání s jinými zaměstnavateli velmi korektní. Jedná se tu transparentně a nikdo po mně nechce věci, které by mohly být nezákonné nebo by byly v rozporu se základními lidskými zásadami. Globus mi vždy vyšel vstříc. To, že je náš zaměstnavatel rodinnou firmou a že mu záleží na zaměstnancích, je znát prakticky na každém kroku. Byly tu chvíle, kdy jsem z osobních či zdravotních problémů potřeboval vyměnit směny nebo si vzít mimořádné volno či dovolenou. A nikdy se nestalo, že by mě zaměstnavatel odmítl.
Navíc mě moje práce baví, kombinuje pohyb na prodejní ploše a kancelářské úkoly. Poslední tři roky pracuji také jako garant vzdělávání a organizuji nejrůznější workshopy pro zaměstnance, nástupní školení a různé adaptační procesy. Rozhodně se tady nenudím.
Pestrý je rovněž sortiment, který máte na starosti. Vždyť Baumarkt zahrnuje jak elektroniku a textil, tak i zahradní vybavení či rostliny. Vyznáte se ve všech těchto oblastech?
O elektroniku se dlouhodobě zajímám, a to i ve volném čase, proto jsem v Baumarktu nejspokojenější. Spojuji tu zkrátka svého koníčka s prací. Jsem vlastně takový místní ajťák – protože umím vyřešit řadu softwarových problémů, kolegové se na mě často obrací s prosbou o radu. Přivezou mi domů počítač a já se na jeho neduhy rád podívám. Naopak textil je pro mě velkou neznámou, a tak se plně spoléhám na kolegy, kteří se v jednotlivých segmentech vyznají a znají nejnovější trendy. Díky tomu se pak můžu věnovat obchodu a méně se soustředit na znalost zboží v této oblasti.
Jakými proměnami prošel Baumarkt pod vaším vedením?
Zúžil se sortiment hobby, ale přesto přináší plánované výsledky. Původní prostor byl po několika přestavbách využit pro výstavbu nového dětského koutku, a hlavně pro vytvoření kavárny Café Globus. Dalšími podstatnou změnou byla přestavba úseku klenoty a elektro, kde došlo k výměně a modernizaci prodejních pultů a regálů pro zlepšení přehlednosti a vizualizace úseků. Opomenout nemůžu ani sloučení některých prodejních úseků a zvýšení produktivity oddělení. Tyto změny bych samozřejmě nedokázal zajistit sám, pomohla mi v tom řada kolegů, nejen z mého týmu.
S čím přistupujete ke svým podřízeným, pokud jde o komunikaci?
Komunikace je pro mě jedním z nejdůležitějších aspektů k dosažení určeného cíle. Každý z nás má nějakou povahu, která se promítá mimo jiné i do komunikace a stylu vedení. Já osobně jsem zastáncem dialogu „člověka s člověkem“. Snažím se vysvětlovat, dobře argumentovat a přesvědčovat. Na druhou stranu se ale také snažím naslouchat a jsem ochotný svá rozhodnutí a záměry změnit v případě, že mě argumenty druhé strany přesvědčí.
A co spolupráce s dalšími vedoucími Baumarktů? Inspirujete se vzájemně?
S kolegy z ostatních domů se obvykle bavíme v rámci plánovaných porad, kromě toho si občas zavoláme, pokud potřebujeme něco vyřešit, nebo se jen zeptat na názor. Každý náš hypermarket je však jedinečný, sortiment se liší i v závislosti na velikosti prodejní plochy. Vedoucí a jejich týmy proto mají možnost zdokonalovat úseky podle sebe.
Předáváte si zkušenosti i napříč odděleními?
Ano, když někdo přijde se smysluplným nápadem, představí jeho reálný přínos, využívají ho následně i další prodejní úseky. To samé se dá říci i o předávání zkušeností, máme mnoho kolegů, kteří jsou u firmy několik let, a můžou tak pomoci služebně mladším. Ale také noví kolegové můžou předat své zkušenosti, obzvlášť když k nám nastupují od konkurence. Jsme dobří také v navazování známostí, vždyť tu máme nejeden manželský pár, který se potkal právě v Globusu. Vznikla zde mnohá přátelství, která přetrvávají doposud.
Co dalšího – kromě efektivního předávání zkušeností – vás Globus naučil?
Absolvoval jsem tu několik manažerských kurzů a školení, díky kterým člověk získá i takové dovednosti, které mu pomohou v soukromém životě. Mám jiný pohled na překážky a na možnosti jejich řešení, zkrátka získal jsem nadhled. A v neposlední řadě také klid.
Podobné články
Po práci trénuju basketbalové talenty
Skladník olomouckého hypermarketu Karel Theuer nejdřív závodně plaval, pak se pustil do basketbalu a teď své zkušenosti předává dál a trénuje kluky do...
Technologie nám pomáhají, ruční práci ale nenahradí
Lubomír Hamřík strávil v kuchyni už desítky tisíc hodin. Teď už skoro pět let vede místní výrobu a pracuje jako šéfkuchař. Prozradil nám, jakou roli v...
V Globusu jsem se naučil dělat práci, na kterou můžu být hrdý
Před šesti lety byl jen brigádník a s těstem se sotva znal, dnes dělá vedoucího výroby. „Když se člověk snaží, zaučí se velmi rychle,“ říká David Vávr...